درد پاشنه

☘درد پاشنه و خار پاشنه

🌷امروزه با صحبت از درد پاشنه اولين موضوعی كه عامه به آن اشاره ميكنن خار پاشنه و يا احتمال چربی خون بالاست

🌷بايد بدانيم كه درد پاشنه علل فراوانی دارد و جالبتر اينكه خار پاشنه عامل درد پاشنه نيست

🌷عوامل ايجاد درد پاشنه از دیسک كمر ، بيماريهای التهابی و روماتيسم ، ديابت ، تحليل چربی كف پا ، ترک خوردگی استخوان و خيلی موارد ديگه را شامل ميشود

🌷اما دربين تمام عوامل ، التهاب پرده كف پا يا اصطلاحا فاشئيت پلانتاريس ، شايع ترين علت درد پاشنه ميباشد

🌷علايم اين بيماری ، درد صبحگاهی است كه فرد در ابتدا قادر نيست روی پاشنه خود وزن گذاری داشته باشد

🌷به مرور با راه رفتن درد كاسته شده اما با ادامه فعاليت تشديد ميابد

🌷عواملی كه ميتواند ايجاد التهاب پرده كف پا کند ، اضافه وزن ، ايستادن های طولانی ، استفاده از كفش نامناسب و كفش اسپرت ، نشستن های طولانی و ...

🌷نشستن طولانی با تاثير بر تاندون آشيل و كوتاهی آن باعث افزايش فشار بر پرده كف پا خواهد شد

🌷شروع التهاب از ناحيه اتصال اين پرده به پاشنه خواهد بود

🌷به مرور پارگی های ميكروسكوپی در اين نقطه ايجاد شده و با كلسيفيه شدن آن ايجاد خار خواهد كرد

🌷تشخيص اين بيماری ، با تاريخچه و معاينه فرد خواهد بود

🌷درمان شامل كاهش وزن ، استفاده از پد پاشنه داخل كفش ، استفاده از كفش با پاشنه مختصر بلندتر ، اعمال كشش روی پرده كف پا و عضلات پشت ساق

🌷ممكن است نياز به تزريق كورتيكواستروئيد به داخل پاشنه گردد

🌷اولتراسوند و ليزر درمانی نيز بكار برده شده است